Vokiečių įvertinimas dizainui

Spaustuvė KOPA

„Vokiečių įvertinimas Vytauto V. Stanionio albumo „Nuotraukos dokumentams“ dizainui“

Vienas prestižiškiausių Europoje Vokietijos knygos dizaino konkursas kasmet išskiria 25 Vokietijoje išleistas ar pagamintas knygas. Dar trys papildomi prizai teikiami už novatoriškumą ir naujų formų paieškas knygos mene. Vienu šių prizų šiemet apdovanota Vytauto V. Stanionio albumą kūrusi komanda: dizaineris Tomas Mrazauskas (Berlynas), leidėjas Gintaras Česonis (Kauno fotografijos galerija), nuotraukų redaktorius Raimundas Austinskas (Kaunas) bei gamybos vadovai Regimantas Trinkūnas ir Mindaugas Šveikauskas (spaustuvė “Kopa”, Kaunas).

Sunku vienareikšmiškai įvardyti, kas yra „Nuotraukos dokumentams“. Tai ne Vytauto V. Stanionio sąmoningai kurtas meninis ciklas ar serija – dvigubuose portretuose regimų žmonių atvaizdai buvo daromi sovietų valdžios užsakymu. Dėl medžiagų stygiaus vienoje fotografijoje atsidūrę nepažįstamieji buvo išskiriami kadruojant, užribyje paliekant biurokratiniam aparatui nereikalingas, tačiau dabar tokias įdomias, detales, ir taip gaunant paprasčiausias fotografijas dokumentams. Kaip pastebi menotyrininkė Ieva Meilutė-Svinkūnienė, autorystė „iki šiol tebemigruoja tarp Vytauto Stanionio, dviautorystės ir Vytauto V. Stanionio“. Tik 1987 m., praėjus kiek daugiau nei dvidešimčiai metų po tėvo mirties ir daugiau kaip keturiasdešimčiai – nuo šių atvaizdų atsiradimo, Vytautas V. Stanionis ėmėsi šio archyvo eksploatacijos, taip savotiškai sukurdamas „Nuotraukas dokumentams“ kaip reiškinį, aktualiai tebevykstantį iki šiol.

Išsiskiriantis albumo dizainas atskleidžia „Nuotraukų dokumentams“ dualumą ir procesualumą. Nesiekdamas sukurti sterilios ar reprezentatyvios fotografijos iliuzijos dizaineris Tomas Mrazauskas lapų perlenkimais sąmoningai skelia kiekvieną atvaizdą pusiau. Toks drąsus sprendimas leidžia bent iš dalies pajusti tėvo ir sūnaus Stanionių požiūrių bei tikslų skirtumą ir galiausiai – jų susiliejimo kuriamą visumą. Pirminę nuotraukų intenciją nurodo ir dokumentų segtuvą primenanti albumo forma: blyškiai melsvi viršeliai, dvi metalinės sąsagos, galiausiai, ploni gelsvo popieriaus lapai kuria estetiką, atliepiančią portretus padengusias dulkes ir brėžių dygsniais paženklintus laiko pjūvius. Inovatyvūs dizaino ir spaudos sprendimai pasitelkiami leidinį sudarančių fotografijų esencijos išgryninimui, taip sukuriant intriguojantį ir žiūrovą įsitraukti bei reflektuoti skatinantį turinio ir formos dialogą.

Vytauto V. Stanionio fotografijų albumas „Nuotraukos dokumentams“ pavasarį taip pat buvo pastebėtas 2014 m Paris Photo apdovanojimuose (video žiūrėkite čia), Lietuvos knygos dizaino konkurse, bei įvertintas Baltijos knygos dizaino konkurse, prestižiniame Arlio fotografijos festivalio albumų konkurse pateko tarp penkių gražiausių knygų (iš 600 dalyvių).

2014 metų spalio pradžioje albumas kartu su kitom apdovanotom knygom bus eksponuojamas didžiausioje pasaulyje tarptautinėje Frankfurto knygų mugėje, Vokietijos knygos meno fondo stende (salė 4.1 Q17).

Milda Kiaušaite

 

Nuotraukos dokumentams V. Stanionis